Tuesday, October 20, 2020

MERAIH KASIH MU PART 3

Dengan pantas aku memalingkan muka.

"Sofea... Sofea.... Uzair.." Aku berbisik-bisik sambil muka ku palingkan memandang tempat lain.

"mana.. mana.." Belum sempat Sofea mencari kelibat Uzair, lelaki itu sudah tercegat dihadapan kami dengan wajah yang terkejut.

"Hana.." Itu ayat pertama yang keluar dari mulut Uzair. Aku menarik nafas panjang, sebelum aku berani memandang wajahnya.

"Uzair." Dengan nada mendatar, aku memandang wajahnya. Selepas 2 tahun, ada sedikit perubahan, sekarang dia sudah pandai menyimpan janggut halus.

"Bila Hana balik semenanjung?" meluat.. meluat.. meluat.. tak perlu la nak ambik tahu aku bila balik sini kau dah pernah buang aku dulu! jerit ku dalam hati.

"erm.. Uzair buat apa kat sini?" Sofea mencela bila Sofea nampak raut wajah ku sudah suram.

"nak lunch dengan wife.. " bagaikan halilintar menyambar hati ku, lantar pecah berderai mendengar perkataan 'wife' saat ini aku tahu, wajah ku sudah tidak dapat menyembunyikan apa yang tersirat di hati.

Allah.. dia sudah berkahwin.

"Eh, awak dah kawin? bila?" Pertanyaan Sofea kali ini membuat aku turut menanti jawapan daripada Uzair, lelaki yang membuang ku kerana alasan tidak ada duit untuk melangsungkan perkahwinan.

"erm.. tahun lepas..er..erm.. okaylah. Sofea.. Hana.. wife dah tunggu tu. Assalamualaikum."

Maka berlalu la lelaki itu dengan senyum dihadiahkan pada ku, entah apa maksud senyuman itu, tapi saat ini senyuman itu seperti memomokkan ku.

Pandangan ku kabur, jiwa ku memberontak.. 'kau kawin lepas kau buang aku dengan alasan kau tidak mampu..' hati ku merintih pilu.

"Hana.. maaf, aku pun tak tahu dia dah berkahwin.." ujar Sofea.

Aku hanya mampu mengangguk, sebenarnya hati ku rasa kosong.. tidak tahu apa yang patut aku rasakan sekarang ini. Sepi?


No comments:

Post a Comment

MERAIH KASIH MU PART 8

Hari-hari ku berlalu dengan misi pencarian kerja yang sepertinya menemukan jalan buntu. Aku yang keletihan selepas berjalan-jalan di NU Sent...