Monday, November 16, 2020

MERAIH KASIH MU PART 5

 "Good luck Hana!!" Sofea memberikan aku semangat sebelum keretanya berlalu. Aku  menarik nafas panjang.

Ya Allah, permudahkan lah urusan ku..

"Assalamualaikum.." Aku menyapa seorang gadis manis bertudung pink yang duduk di kaunter pertanyaan.

"Waalaikumsalam, ada apa yang boleh saya bantu puan?" 

"Saya datang nak interview pukul 10 pagi." 

"Interview tingkat 9, puan boleh tinggalkan lesen memandu?" aku mengeluarkan lesen memandu dan kemudian, gadis bertudung pink itu menghulurkan pas pelawat kepada ku.

"Terima kasih." Ujar ku perlahan sebelum mencari-cari lift ke tingkat 9.

Tiba-tiba debaran dihati ku semakin rancak. Aku menarik nafas panjang. Just Bull Ahead Hana!

Sepanjang jalan ke arah lift, aku melihat-lihat persekitaran.. cantik! susun atur lobi sangat profesional dengan tema minimalis.

Sebaik sahaja pintu lift terbuka, keluar seorang lelaki tergesa-gesa sehingga hampir melanggar diri ku.

ehh ehh nak jadi babak dalam novel macam teori gila si Sofea kah?

namun, aku sempat mengelak dan lelaki itu pun berlalu.. aku hanya tersengih sebelum menekan butang 9.

***

"kau diam-diam ni kenapa?" tanya Sofea selepas beberapa minit aku masuk ke kereta, tiada sepatah kata pun yang terkeluar dari mulut ku.

"tak ada apalah, aku penat menjawab soalan-soalan panel tadi." Aku menutup mata.. soalan-soalan panel tadi begitu padu! Apa wawasan aku? apa cita-cita aku? plan aku dalam 5 tahun? Gosh! plan untuk esok pun aku tidak dapat fikir lagi.

"Kita nak balik terus ke, nak singgah makan dulu?"

"Jom kita makan!!!" sahut ku dengan senyuman.

***

"Ramai pulak orang makan kat sini.." Sofea mengeluh sebab kami sudah berdiri lebih kurang 15 minit untuk menunggu  meja kosong.

"Kita makan tempat lain lah.. nak?" Cadangnya lagi.. aku segera menggeleng..

"no.. noo. aku craving nak makan kimbab.. please.. tunggu kejap lagi ya.. tengok tu, pasangan tu macam dah nak habis.." Rayu ku pada Sofea. Aku tahu Sofea bukan jenis yang penyabar, kalau bab-bab menunggu ni memang dia paling tak suka.

Dari kejauhan, aku memandang meja yang diduduki oleh pasangan kekasih, sekejap-sekejap mulut aku mencebik, 'manisss sangat nak suap-suap.. kesian la dengan orang single macam aku ni' desis hati ku. 

Tiba-tiba terasa bahu ku dicuit dari tepi.

"Hana?"

No comments:

Post a Comment

MERAIH KASIH MU PART 8

Hari-hari ku berlalu dengan misi pencarian kerja yang sepertinya menemukan jalan buntu. Aku yang keletihan selepas berjalan-jalan di NU Sent...